konflikt mellem mennesker

Konflikter og kommunikation

De fleste af os ved godt, at vi ikke kan være gode venner med alle de andre på arbejdspladsen. Vi er professionelle og samarbejder effektivt. Der er ikke nogle følelser blandet ind i det. Det er fint. Men der kan ske det, at vi faktisk bliver uenige med en eller flere kollegaer eller medarbejdere. Det kan skabe konflikter – og det er ikke så godt. En konflikt kan nemlig ødelægge en ellers velfungerende arbejdsplads. Det er nemlig sådan, at de andre medarbejdere også kan mærke, at I er uenige. Og fordi ikke alle har lært, at de ikke skal have følelserne med, når det handler om arbejde, så tager de parti.

(Det er i øvrigt heller ikke så godt at være totalt følelsesløs. Dette er dog en anden snak!) Konflikten bliver med andre ord større – og dermed bliver den også sværere at løse. Det skyldes, at der ligesom bliver bygget flere og flere facetter ind i konflikten.

Konflikter skal løses

Det skal der altså bremses for. Konflikten skal løses. Den skal helst vendes til noget, I kan bruge til at komme videre med – og få arbejdspladsen til at fungere godt igen. Men hvordan? Hvem skal tage initiativ til at gå ind i konflikten? Hvis nogen overhovedet tør eller kan?

Det kan godt være, at det skal være dig, der tager et initiativ. Måske fordi du ikke længere gider at arbejde i et miljø, hvor det er surhed og fjendtlighed, der hersker.

Der er kurser der lærer dig det

Du kunne overveje at tage på et kursus i konflikthåndtering. Ja, det er ikke et kursus i, hvordan du skal opføre dig som diplomat. Det er et meget konkret og faktisk også spændende kursus, jeg tænker på. Det handler nemlig ikke kun om, hvordan du griber ind i en konflikt. Det handler meget mere om kommunikation og psykologi. Kommunikation er jo et meget stærkt instrument i vores omgang med andre mennesker. Forstår du, hvordan et menneske har det – psykisk – kan du kommunikere bedre med det. Et kursus i konflikthåndtering og kommunikation som her handler derfor ikke kun om, hvad du skal sige – og hvordan du skal sige det, så du ikke skærper en konflikt.

Det handler også om kropssprog. Du vil fx kunne lære at se, om et menneske er i forsvarsposition, aggressivt eller ligeglad. Det er værdifuldt at kunne se det, fordi du vil kunne sige det, du skal, til den enkelte person, på den rigtige måde. Og ja, du vil helt sikkert få en meget større indsigt i, hvordan du selv påvirker andre mennesker. Dette er også værdifuldt.

Tænk over det!

Du bør tænke lidt over det. Måske er du den eneste person på din arbejdsplads, som faktisk kan løse den konflikt, der startede som en uenighed imellem to af dine kollegaer. Gider du bruge din tid på at deltage i et kursus i konflikthåndtering? Du er egentlig ikke sikker. Men overvej det alligevel. Det bliver nemlig ikke sidste gang, at der opstår en konflikt på arbejdspladsen. Men er der en – eller flere af jer – som kan se, at konflikten er under opsejling, så kan I stoppe den, inden den udvikler sig.

Andet godt: